Importanța dezvoltării inteligenței emoționale
Inteligența emoțională este reprezentată de abilitatea de a percepe, utiliza, înțelege și gestiona emoțiile. O persoană inteligență din punct de vedere emoțional este capabilă să își înțeleagă atât propriile emoții cât și emoțiile celor din jur.
Deținerea acestei abilități poate fi avantajoasă și în viață personală, dar și în cea profesională, deoarece comprehensiunea sentimentelor ne ajută să știm care ne sunt nevoile, dorințele și limitele.
Principalele componente cheie ale inteligenței emoționale sunt:
- Autoconștientizarea
Autoconstientizarea se referă la capacitatea de a fi conștient de propriile emoții, de a le recunoaște și de a înțelege cum acestea pot influența comportamentul. Ea ne ajută și în identificarea punctelor forte și a punctelor slabe.
- Autocontrolul
Autocontrolul constă în abilitatea de a gestiona și regla propriile sentimente și impulsuri, astfel încât să poată fi exprimate într-un mod potrivit contextului. Persoanele care au această aptitudine sunt flexibile și se adaptează ușor la schimbări de situație, se descurcă în gestionarea conflictelor și în asumarea responsabilitatiilor.
- Automotivarea
Automotivarea este reprezentată de capacitatea de a determina ce te motivează și de a obține satisfacție personală fără să aștepți validare sau laude din partea altora. Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată sunt de obicei motivați și lucrează constant către obiectivele lor, fiind foarte productivi și eficienți în tot ceea ce fac.
- Empatia
Empatia este abilitatea de a recunoaște și identifica sentimentele, dorințele, nevoile și perspectivele altor persoane și modul în care să răspunzi acestora în situații sociale. Empatia te ajută să înțelegi emoțiile celorlalți chiar și atunci când acestea nu sunt evidente. Ea îți permite să asculți cu atenție, să judeci în mod echitabil, să eviți stereotipurile și să oferi feedback constructiv.
- Deținerea abilităților sociale
Abilitățile sociale se referă la capacitatea de a putea înțelege emoțiile celorlalți cu scopul de construi relații mai bune și de a crea conexiuni cu oamenii utilizând competențe precum ascultarea activă și comunicarea verbală și non-verbală. Persoanele de acest fel sunt, de obicei, prietenoase, comunicative, diplomatice, buni la gestionarea conflictelor și în a-i ajută pe ceilalți să reușească.
Inteligență emoțională este de folos în planul profesional, deoarece ne oferă resursele necesare pentru a fi un bun lider, pentru a gestiona problemele în mod corespunzător, pentru a comunica mai deschis și mai eficient și pentru a îmbunătății abilitățile de luare a deciziilor și reziliența. Ne poate ajută să creăm un mediu de lucru mai confortabil și mai sigur și o relație profesională de lungă durata bazată pe încredere.