Noutati|

Cât de mare e problema analfabetismului funcțional?

Conform celui mai recent studiu național, realizat în colaborare cu Ministerul Educației, 40% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali.

Specialiștii susțin faptul că sistemul școlar nu oferă suficient sprijin tinerilor, având în vedere faptul că doar unul din zece elevi are capacitatea de a înțelege mesajul unui text.

Viitorul acestor adolescenți vulnerabili in fața unui sistem slab pregătit este unul incert, posibilitățile de angajare fiind puține și limitate.

Ce pot fi identificați acești analfabeți funcționali ?

În funcție de capacitatea lor de a înțelege și de a exprima concepte logice, oamenii pot fi încadrați pe câteva niveluri de performanță cognitivă.

Nivelul 1 : Cel inferior, îl reprezintă analfabeții, adică cei care nu știu să citească. Surse de informare pentru ei sunt astăzi destule (radio și TV, întrucât pentru youtube tot trebuie să știe literele) însă accesul direct la informație le este practic imposibil. Analfabeții sunt asociați handicapaților culturali.

Nivelul 2 : Sunt cei pe care îi numim convențional analfabeți funcțional. Ei știu să citeasc, uneori pot să memoreze și să reproducă ceea cea au citit, însă nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei din text.

Nivelul 3 : Sunt tot analfabeți funcțional, dar deghizați de o nuanță fină. Sunt cei care înțeleg ideile din text însă nu sunt capabili să le coreleze cu experiențe anterioare sau cu viața curentă. Astfel, conținutul de idei, deși înțeles teoretic, nu poate fi folosit ca resursă într-o întreprindere viitoare.

Nivelul 4 : Cel de unde analfabeții funcțional nu prea mai sunt incluși, conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii, însă reușesc să-și însușească cu temeinicie ideile altora (mentori, profesori sau politicieni).

Nivelul 5 : Mai de grabă o subcategorie a nivelului 4, îi reprezintă pe cei care, deși dezvoltă idei proprii, sunt incapabili să le exprime. Mai pot fi numiți analfabeți funcțional creativi.

Nivelul 6 : Ceilalți, deștepții, crema-lumii sau cum vrem să le spunem. Ei sunt cei care știu să citească, înțeleg ideile dintr-un text (sau orice altă formă de conținut informațional), sunt capabili să le reproducă sau să le coreleze cu viață reală. În plus, dezvoltă idei proprii și sunt capabili să le exprime să le argumenteze.

Deși nu există o linie clară în determinarea gradului de corectare necesar pentru analfabetismul funcțional, este evident că acești indivizi sunt rezultatul problemelor sistemului național de educație. Ei sunt dovada neglijării și indiferentei sistemului. Odată cu înaintarea in vârsta, acești analfabeți funcționali devin o povară socială, care din păcate, cu greu se mai poate remedia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close Search Window