O nouă aplicație inovatoare, creată de o echipă de liceene din România
O echipă de eleve de liceu din Prahova, membre ale echipei de robotică BraveBots de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești, a dezvoltat o aplicație revoluționară care traduce vocea profesorului în limbajul semnelor în timp real. Acest nou instrument își propune să faciliteze comunicarea și accesibilitatea în sălile de clasă pentru elevii cu deficiențe de auz.
Nicola Stan, Medeea Brotea, Alexandra Lungu, Casiana Precupețu și Teodora Spiridon sunt fetele din spatele acestei noi aplicații de învățare incluzivă, membre ale echipei BraveBots, care s-a calificat recent la Campionatul de Robotică European Premier Event, organizată în Olanda în perioada 1-5 iulie.
Proiectul a fost prezentat în contextul competiției internaționale Technovation Girls, un eveniment gratuit ce reunește tinere pasionate de tehnologie între 8 și 18 ani, dornice să își transforme ideile în soluții reale.
Participarea la Technovation Girls le oferă tinerelor un cadru educațional modern, mentorat și recunoaștere internațională. Florentina Mihai, reprezentanta Adfaber, explică faptul că evenimentul le-a ajutat să își perfecționeze ideile și să le transforme în prototipuri funcționale: „Technovation Girls este o competiție internațională gratuită, dedicată fetelor cu vârste între 8 și 18 ani”.
Ideea, pornită de la dorința de incluziune socială, a prins contur atunci când elevele au înțeles cât de important este ca toți colegii să beneficieze de aceleași informații din timpul orelor. Aplicația folosește tehnologii de recunoaștere vocală pentru a capta discursul profesorului, îl transformă în text, iar apoi îl interpretează în timp real în limbaj mimico-gestual. Astfel, în momentul când un profesor vorbește despre o noţiune ori procedură, o animație cu semne traduce mesajul pentru elevii surzi, aproape instantaneu.
Prototipul a atras deja atenția comunității tehnologice și de educație incluzivă din România, iar prezentarea sa a fost însoțită de un videoclip demonstrativ, pus la dispoziția publicului de Știrile PRO TV. În cadrul emisiunii I Like IT, un reporter a subliniat că aplicația nu doar traduce, ci și educă, deschizând uși către o societate în care barierele auditive nu mai reprezintă obstacole în calea cunoașterii.
Această inovație contribuie la transformarea sistemului educațional românesc, înglobând tehnologia într-un mod cu adevărat util: satisfacerea nevoilor specifice ale elevilor cu deficiențe de auz și promovarea egalității de șanse. Un astfel de proiect realizează un pas imens spre normalizarea accesului deplin la informație, demonstrând ce pot realiza tinerii atunci când au încredere în propriile idei și sprijinul instituțiilor educaționale.