În ce măsură este România educată?
România se confruntă cu multiple provocări în domeniul educației, iar conceptul de „România educată” rămâne un ideal mai degrabă decât o realitate.
La zece ani de la lansarea proiectului „România Educată” și în contextul evaluării mandatelor președintelui Klaus Iohannis și ministrului Ligia Deca, proiectul se confruntă cu o serie de critici semnificative. Deși inițiativa și-a propus să redefinească sistemul educațional românesc, să-l modernizeze și să-l facă mai accesibil și eficient, rezultatele sunt percepute ca fiind limitate.
Conform unui reportaj Recorder, „România Educată” a fost marcată de neclarități în implementare și de lipsa unor măsuri concrete cu impact vizibil.
- 57% DIN ȘCOLILE DIN MEDIUL RURAL NU AU AUTORIZATIE SANITARA
- 38% DIN ȘCOLI NU AU ACCES LA INTERNET DE BANDĂ LARGA
- DOAR 60% DIN SCOLI AU
LABORATOARE DE INFORMATICĂ
FUNCTIONALE
- MAI PUTIN DE 40% DIN ȘCOLI AU BIBLIOTECI ȘCOLARE
CHELTUIELI PENTRU EDUCATIE:
- MEDIA PIB ALOCAT EDUCATIEI N ROMÂNIA (2014-2023): APROX. 3%
- MEDIA PIB ALOCAT EDUCATIE IN UNIUNEA EUROPEANA (2014-2023:APROX. 5%
SALARIZAREA PROFESORILOR:
- SALARIUL MEDIU AL UNUI PROFESOR DEBUTANT: 80% DIN SALARIUL MEDIU
- PE ECONOMIE
- MEDIA UE: 90-100% DIN SALARIUL
MEDIU PE ECONOMIE
Rata de participare la educație a copiilor romi: 38% (vs. 85% media națională)
Doar 34% din elevii din mediul rural ajung la liceu (vs. 82% în urban)
33.2% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional (OECD: 16.4% )
Rata abandonului școlar în 2024:
România: 15.3%
LOCUL 3 ÎN UE LA ABANDON §COLAR
Media UE: 9.7%
Într-o țară unde educația devine prioritate națională, guvernul alocă un impresionant 15% din buget pentru dezvoltarea școlilor. Asta înseamnă clase moderne, laboratoare strălucitoare, iar internetul de mare viteză ajunge până și în cele mai îndepărtate sate. Cât de frumos ar fi să vedem elevi entuziasmați de noile tehnologii și de profesorii lor motivați ?
Deși președintele nu deține atribuții directe în elaborarea legislației, acesta poate influența semnificativ direcția dezbaterilor parlamentare și prioritățile guvernamentale prin implicare activă și promovarea acestor inițiative esențiale pentru viitorul României.