Provocările sistemului educaţional: De ce scade rata de absolvire la liceele teoretice?
Rata de absolvire la licee teoretice este în scădere, potrivit unui studiu al Institutului de Științe ale Educației. Mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață, elevii simt că au rămas în urmă la învățătură, că pierd mult timp pe drum spre liceu și că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață.
Rata de absolvire a liceelor teoretice a fost în scădere față de anii anteriori. Potrivit studiului „Liceeni din România – Acces și participare”, în 2018-2019, rata de absolvire era de 37,4%, iar trei ani mai târziu, în 2021-2022, a fost de 36,5%.
Și la filiera tehnologică, rata de absolvire e în scădere cu un punct procentual de la 28,3% în 2018-2019, la 27,5% în 2021-2022.
Cât privește filiera vocațională, situația este stabilă, chiar în ușoară creștere, de la 6% în 2028-2019, la 6,3% în 2021-2022.
Raportat la sexe, se constată că fetele înregistrează o rată de absolvire cu aproximativ 10 puncte procentuale mai mare decât băieții; rata de absolvire mai mare în rândul fetelor este corelată cu o rată mai mică a abandonului în rândul lor.
Din cercetarea realizată de Institutul de Științe ale Educației, reiese că 8,1% dintre elevii intervievați au declarat că s-au confruntat cu situații problematice care „i-au condus către ideea de a abandona școala”. Peste jumătate s-au gândit să renunțe la studii după ce au terminat clasa a IX-a, pentru că „nu învață lucruri care să le fie de folos în viață”.
O altă concluzie a studiului „Liceeni din România – Acces și participare” este că elevii de liceu de la filiera tehnologică au cea mai are rată a abandonului, în special băieții. Ponderi mari ale abandonului se înregistrează la profilurile tehnic și resurse naturale și protecția mediului.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 237 de unități, cu un total de 3.375 de elevi ce provin din toate regiunile de dezvoltare. Chestionarul adresat elevilor de liceu a fost aplicat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, în perioada aprilie-mai 2023, prin autocompletare, în format online, cu utilizarea instrumentului digital Survey monkey.
Studiul citat de edupedu.ro